Att genomföra en kontorsflytt handlar om mer än att bara packa, bära och transportera. Det tydliga målet ska vara att en kontorsflytt ska ske så pass smidigt att man direkt ska kunna komma igång med arbetet i de nya lokalerna – utan att de anställda tvingas vänta på att saker ska komma på plats och installeras. Det handlar om ett både stort och komplext projekt.
Vi ska här nedan ge råd kring en kontorsflytt och genom dessa hoppas vi att ert kommande projekt kan genomföras på ett smidigt och bra sätt – enligt följande:
- Inventera. Vilka saker har ni i er ägo? Hur många av dessa saker – möbler och annat – ska med och hur många ska slängas, skänkas eller säljas vidare? Gör en inventarielista och gå igenom allt.
- Budget. Hur mycket kommer det att kosta med alla kartonger, med bärhjälp, med att hyra bilar och med allt annat som ska genomföras? Ett tips gällande detta är att faktiskt ta professionell hjälp och låta en extern partner sköta allt som rör er kontorsflytt. Det finns specialister som kan gå in och ta över ansvaret och lägga upp arbetet med allting. Det är den smidiga lösningen och i synnerhet för större företag där många saker ska flyttas – och där tiden kan vara knapp. Det talande för en sådan flytt är att man ofta planerar ungefär ett halvår innan flytten sker – det säger en del om vilket stort projekt en kontorsflytt faktiskt är.
- It och installationer. Vi skulle säga att man gör bäst i att anlita en extern specialist för alla installationer och allt som rör IT. Det lönar sig i längden. Att låta de anställda sköta detta på egen hand är bäddat för problem – och det kan i slutändan innebära en massa bortkastade arbetsdagar. Ta hjälp med detta och dina anställda kan börja arbeta direkt. Det är en investering.